EEN STERKE BAND MET JONGEREN IN DE GROEP

Jongeren zijn de toekomst voor het voortbestaan van Scouting. In veel groepen wordt het toch steeds lastiger om jongeren binnen de club te behouden waar ze (op termijn) als vrijwilliger aan de slag gaan. Het behouden van jongeren is een flinke uitdaging. Het is een doorlopend traject dat niet in één proces is te vangen en al op vroege leeftijd begint. Per individu, groep en generatie kan het verschillen wat werkt en wat niet.

Met deze 11 TIPS versterk je de band met jongeren in de groep. Bekijk de tips en suggesties, bespreek ze binnen de vereniging en spiegel dit aan de acties die jullie nu al inzetten. Zie het als een bron van inspiratie met wellicht nieuwe inzichten. Helaas kunnen we geen garantie bieden. We zijn er wel van overtuigd dat je door focus op de 11 aspecten (nóg) succesvoller wordt in de binding met jongeren in de groep.

Heb jij een aanpak die bijzonder goed werkt?
Wil je deze delen? Laat het ons weten – wij verzamelen alle tips en suggesties op deze pagina.
Bel via 046-4859909 of stuur je tip aan: info@scoutinglimburg.nl o.v.v. tips behoud van jongeren in de groep en je contactgegevens. Wij nemen snel contact met je op.

DOWNLOAD

In december 2022 hebben alle regio’s en groepen in Limburg een exemplaar van de waaier ’11 tips voor een sterke band met jongeren in de groep’ ontvangen in de brievenbus van hun groepsbegeleider of secretaris.

Wanneer je je ergens thuis, gewaardeerd en op je plek voelt, voel je je ook meer verbonden.
Laat jeugdleden van jongs af aan kennismaken, ervaring opdoen en onderdeel uitmaken van regionaal, provinciaal, landelijk én internationaal Scouting.
Gun jongeren voldoende ruimte om zelfstandig beslissingen te nemen en eigen initiatieven te ontwikkelen.
Richt je op de persoonlijke ontwikkeling van (jeugd)leden. Laat ze ervaren dat ze vaardig zijn.
De methode van scouting sluit aan bij de ontwikkeling die meiden en jongens doormaken. Gebruik de elementen van de doorlopende leerlijn.
Gun je jongeren een mooi kijkje in je groep om te achterhalen welke klus, uitdaging, speltak, team en invulling het best past.
Zorg jaarlijks voor één of meer unieke ervaringen. Samen leer je jezelf en de wereld om je heen beter kennen.
Heb oog voor de balans aan in- en ontspanning bij vrijwilligers en leden. Als vrijwilliger wil je je vrijetijd plezierig, nuttig en doeltreffend beleven. Waardering is hierbij ook een bijzonder belangrijk onderdeel.
Zorg ervoor dat jongeren zich welkom voelen, dat de instroom van jonge vrijwilligers optimaal verloopt en dat alle vrijwilligers het gevoel hebben dat ze volwaardig meetellen.
Laat jongeren ervaren dat ze leren, wat ze leren, hoe ze zich ontwikkelen en hoe Scouting past bij de ontwikkeling die ze doormaken. Waardeer inzet zichtbaar en direct.
Zorg voor een actueel beleid voor de binding en het behoud van jongeren in je vereniging.