Vier de vrijheid samen met een vrijheidsmaaltijd

In heel het land worden op of rond 5 mei Vrijheidsmaaltijden georganiseerd. Klein, groot, met lokale lekkernijen of culinaire hoogstandjes. De maaltijden zijn er in alle vormen en maten. De kern van de Vrijheidsmaaltijd is een bijzondere ontmoeting aan de eettafel, waarbij de gasten over vrijheid en onvrijheid spreken: thema’s waar je niet dagelijks bij stilstaat en waar je bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht aan kan geven.

Enkele voorbeelden hoe je dit kunt organiseren:

• VERBIND DE BUURT
    Nodig buurtgenoten uit om aan te schuiven en elkaar te leren kennen tijdens een gesprek over vrijheid. Dit kan buiten aan grote tafels maar ook binnen.

• SOEP BUITEN JE BUBBEL
    Nodig de gasten uit om aan tafel te gaan met mensen die ze normaal niet tegenkomen. Bijvoorbeeld ouderen met jongeren, vluchtelingen of mensen uit verschillende buurten.

• POTLUCK
    Nodig mensen uit om hun eigen gerechten mee te nemen naar de Vrijheidsmaaltijd. De gasten zitten aan een lange tafel. Het zelf meegebrachte gerecht is het toegangsbewijs. Zo wordt de maaltijd echt gedeeld. Misschien is het iemands lievelingsgerecht, een familierecept of een gerecht met een bijzondere herinnering.

Vrijheidssoep

Chefs en kookboekenschrijvers Nadia Zerouali en London Loy maakten de afgelopen jaren de recepten voor de Vrijheidssoep: een makkelijke en smaakvolle soep die perfect is om met anderen te delen en het gesprek over vrijheid op gang te brengen. Het recept is te vinden op www.4en5mei.nl. Je kunt de maaltijd aanvullen met bijvoorbeeld allerhande andere lekkernijen uit andere culturen.

Doe ook mee!

Je kunt als vrijwilligersorganisatie meedoen aan deze activiteit! Rond 5 mei (het hoeft niet per se deze dag te zijn) organiseer je een maaltijd met als thema ‘vrijheid’. Tijdens deze activiteit gaan mensen in groepjes met elkaar in gesprek onder het genot van een kom Vrijheidssoep.

Nieuw dit jaar is dat je groep gratis een bedrag kan aanvragen bij het Vfonds om een vrijheidsmaaltijd te organiseren. Afhankelijk van de grootte van je groep en de invulling van je activiteit activiteit kun je een aanvraag indienen voor €350 of €1000. Een ideale activiteit om met je explorers of roverscouts vorm te geven. Meer informatie hierover vind je op: https://www.vfonds.nl/regelingen/vrijheidsmaaltijden Let op: deze aanvraag moet voor 15 maart binnen zijn en is op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Geen zin om een grote activiteit te organiseren, maar je wilt wel aandacht aan het thema ‘vrijheid’ besteden? Dan kun je ook via ons, in samenwerking met De Koepel voor Veteranen- en Geüniformeerden Organisaties, gratis vrijheidssoep bestellen. Je kan deze vervolgens bij ons op kantoor in Sittard komen afhalen. Deze worden niet verzonden of gebracht. Hoe doe je dit? Stuur ons voor 1 maart een e-mail met het aantal blikken dat je wilt hebben voor jouw groep en voor hoeveel personen dit ongeveer is. Dan laten wij je weten wanneer je de blikken kunt komen afhalen.

• Vraag voor 15 maart budget aan bij het Vfonds;

• Of vraag voor 1 maart een gratis maaltijdsoep aan via info@scoutinglimburg.nl;

• Nodig mensen uit die (nog) geen binding hebben met elkaar;

• Betrek andere verenigingen, de vluchtelingenopvang of het buurthuis;

• Vraag aan de gemeente of zij ook een rol in het programma willen spelen;

• Vraag mensen of zij de maaltijd willen aanvullen met lekkernijen uit andere culturen;

• Meer informatie en een kant-en-klaar draaiboek vind je op www.4en5mei.nl. Klik onder Vieren op Vrijheidsmaaltijden. Hier vind je ook gesprekskaartjes die je kunt inzetten.

Wanneer?

mei