Bij het project ‘Methodisch jeugdwerk voor iedereen’ werken wij samen met JongNL Limburg, Hastijns, Provincie Limburg en het Kansfonds om het bewustzijn rondom armoede bij kinderen en jongeren te vergoten. Dit om te zorgen dat jeugdleden met een vervelende financiële thuissituatie lid kunnen worden of langer lid kunnen blijven van het jeugdwerk.

Een op de acht kinderen in Nederland groeit op in armoede. De kans is dus groot dat ook in jouw groep kinderen zitten waar thuis onvoldoende financiën zijn om de basisbehoeften binnen het gezin te betalen. Als je wilt voorkomen dat kinderen niet meer naar de groep kunnen komen vanwege die financiële problemen thuis, dan is het zaak om op tijd actie te ondernemen.

Het is niet altijd makkelijk armoede te herkennen. Er zijn een aantal signalen die kunnen duiden op financiële problemen en die aanleiding kunnen zijn om actie te ondernemen als je wilt voorkomen dat kinderen verloren gaan voor de organisatie. Tijdens de workshop die bij dit project hoort, krijg je tips om deze signalen te herkennen en vervolgens het gesprek aan te gaan met ouders over dit gevoelige thema.

Je krijgt van ons informatie welke regelingen en werkwijzes er zijn in jouw gemeente om kinderen en ouders te ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Stichting Leergeld. Ook geven we voorbeelden uit de praktijk welke zaken jouw groep kan doen om bewust met armoede om te gaan.