Burgerschap in het onderwijs

Scouting Limburg is betrokken bij het project van Stichting Maatschappelijke Organisaties Limburg (SMOL) rondom het vak burgerschap in het onderwijs. Door middel van het inzetten van ervaringsdeskundigen en werkvormen op maat, kan het vak speelser en praktischer worden gemaakt.

Hoe krijgt discriminatie een gezicht? Wat is het verhaal achter het leven met een beperking? Wat heeft een militair in een oorlogsgebied meegemaakt of wat kan een politieagent vertellen over zijn rol in de samenleving? Enkele vragen waarbij de verhalen van ervaringsdeskundigen van GIPS Spelen en Leren, Stichting Toegankelijk Weert, Provinciaal Platform Diversiteit, Stichting Meer Kleur en Kwaliteit, Stichting Koepel Veteranen- en Geüniformeerden Organisaties Limburg & RICK het verschil tussen theorie en praktijk maken. De lessen zijn interactief, informatief, praktisch en uit het leven gegrepen. Ze maken indruk.

Scouting Limburg ontwikkelt samen met JongNL Limburg en Jeugdwerk Limburg de juiste werkvormen om het verhaal van de ervaringsdeskundigen over te brengen. Denk aan creatieve en actieve spelvormen die kinderen laten leren door te doen. Precies waar methodisch jeugdwerk sterk in is en wat al onze Scoutingvrijwilligers in Limburg elke week hun jeugdleden laten ervaren. Daar waar mogelijk proberen we ook de band tussen de school met lokale groepen te versterken.

Wil je meer informatie over dit project? Kijk dan op de website van SMOL of e-mail ons gerust.

Impressie project

Wat een waardevol project was dit! Een kans om de samenleving in het klein de klas in te brengen

Leerkracht, Basisschool Weert