Scouting is een afspiegeling van de samenleving. Vrijwilligers van Scouting krijgen dan ook te maken met effecten van maatschappelijke ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld armoede, tolerantie, inflatie, overgewicht en eenzaamheid.

In het project ‘maatschappelijk spel’ maakt Scouting Limburg een vertaalslag van de actuele thema‘s naar spelideeën, tips, suggesties en/of hulpmiddelen die direct in de speltak of groep te gebruiken zijn.

Vier op de tien jongeren voelen zich regelmatig eenzaam. Dit kan (en zal) dus ook bij jou in de groep spelen.
In deze uitwerking hebben we werkvormen, spelideeën en tips uitgewerkt die je direct kunt toepassen in de speltak. Zo kun je op een laagdrempelige manier eenzaamheid aandacht geven en bespreekbaar maken in de groep.

In 2023 ontvangt elke groep per post een waaier ‘spelenderwijs aan de slag met eenzaamheid’.