Wij gaan voor een gezonde toekomst, jij ook?!

De Week voor de Gezonde Jeugd van JOGG vraagt aandacht voor een gezonde omgeving waarin kinderen en jongeren kunnen opgroeien. Jeugdwerk helpt hieraan mee: ook in jouw groep ben je wekelijks bezig met de mentale, fysieke en emotionele gezondheid van je jeugdleden.

Samen met Speeltuinwerk Limburg, JongNL Limburg en Jeugdwerk Limburg besteden we elk jaar in juni aandacht aan de Week voor de Gezonde Jeugd. We proberen ouders en vrijwilligers te inspireren om met gezondheid aan de slag te gaan in hun buurt, want overal in Limburg zorgen onze verenigingen voor spel, beweging, natuurbeleving en creativiteit.

Dit jaar zetten we diversiteit in de schijnwerpers. Samen met het Provinciaal Platform voor Diversiteit en bovenstaande partners, brengen we een unieke reeks activiteiten waarin we onze verschillen vieren en ons verenigen.

Stepke veur stepke, gezónjer opgreuje in Limburg!

Want elk kind, ongeacht achtergrond of mogelijkheden, verdient het om op te groeien in een veilige speelomgeving, met toegang tot gezonde voeding en volop kansen om zich te ontwikkelen.

In 2023 hebben we samen een digitale folder met zomertips ontwikkeld. Hier staan buitenspelletjes in om alleen of met anderen te spelen in het bos, in de speeltuin of op een plein. Ook staan er een aantal frisse snacks in die je tegen een vriendelijk prijsje kunt maken of in het zonnetje kunt opeten. De folder kun je op deze pagina vinden samen met een paar eenvoudige buitenspellen. Ook hebben we samen onze partners allerlei tips verzameld voor alternatieve, gezonde en budgetvriendelijke snacks voor op kamp of je bijeenkomst. De link naar dit artikel vind je ook op deze pagina.

Afgelopen jaren

In 2023 hebben we samen een digitale folder met zomertips ontwikkeld. Hier staan buitenspelletjes in om alleen of met anderen te spelen in het bos, in de speeltuin of op een plein. Ook staan er een aantal frisse snacks in die je tegen een vriendelijk prijsje kunt maken of in het zonnetje kunt opeten. De folder kun je op deze pagina vinden. Ook hebben we samen onze partners allerlei tips verzameld voor alternatieve, gezonde en budgetvriendelijke snacks voor op kamp of je bijeenkomst. De link naar dit artikel vind je ook op deze pagina.

In 2022 hebben we een gezamenlijke folder uitgebracht met beweegtips voor in de Week voor de Gezonde Jeugd. Klik op de button ‘Folder 2022’ en je krijgt een overzicht hiervan. Denk daarbij aan de Buitenspeeldag (met kant-en-klare materialen van Jantje Beton), de Slootjesdagen van IVN en de Avond4daagse. Deze folder krijg je per e-mail toegestuurd. Wil je er eentje fysiek ontvangen, laat het ons dan weten via een e-mail. We sturen je vervolgens een exemplaar toe.

Meer dan 10.000 deelnemers van de Peuter4daagse kregen ook een exemplaar van de folder in hun rugzak. We hopen dat ouders zo gemakkelijker activiteiten bezoeken van Scouting en andere deelnemende verenigingen. Het kan dan ook niet kwaad om je activiteiten voor die week publiekelijk toegankelijk te maken en nog eens extra in het zonnetje te zetten via al je communicatiekanalen.

Tot 2021 deden we mee aan de Week van de Opvoeding. Hiervoor hebben we verschillende materialen ontwikkeld, waaronder een happertje, een praat- en luisterdoosje en een boekje over kinderfeestjes organiseren. Heb je interesse in een van deze producten die hier staan afgebeeld? Stuur dan een e-mail naar info@scoutinglimburg.nl en we helpen je verder.