STEL JE VOOR;
BART LAMBRECHTS

Mijn naam is Bart Lambrechts en sinds maart werk ik als projectcoördinator binnen het kantoorteam van Scouting Limburg. Omdat het momenteel lastig is om iedereen op korte termijn persoonlijk te ontmoeten leek dit me de meest geschikte plek om me even voor te stellen.

Ik ben niet helemaal een nieuw gezicht binnen Scouting Limburg. De afgelopen jaren was ik al actief als trainer voor de workshops “Kinderen met een rugzakje”, “gepuber in de speltak” en “omgaan met ouders”. Daarnaast was het de bedoeling dat ik dit jaar een van de trainers voor de KAMP Experience zou zijn. Helaas zal dat nog een jaartje moeten wachten vanwege de coronamaatregelen.Ik woon met mijn man en hond in Spaubeek in een huis waar we de komende 10 jaar nog wel aan moeten verbouwen. Ik kom uit een echt Scouting-gezin en ben dan ook sinds mijn 6de lid bij Scouting Schinnen. Na mijn explorer-tijd heb ik (net als de rest van de afdeling) een uitstapje van een paar jaar gemaakt naar Scouting de Stutters in Hoensbroek. Vervolgens ben ik bijna een jaar gaan reizen en weer teruggekeerd naar Scouting Schinnen. Daar ben ik momenteel actief als teamleider bij de explorers en praktijkbegeleider.

Voor mij is Scouting meer dan alleen de wekelijkse opkomsten binnen de groep. Ik ben ervan overtuigd dat juist de nationale en internationale verbinding tussen Scouts een grote meerwaarde is. Het leert Scouts om verder te kijken dan hun eigen dorp of wijk en de overeenkomsten in de verschillen tussen culturen te zien. Inmiddels heb ik in 3 verschillende rollen wereld jamborees mogen meemaken en ben ik als vrijwilliger betrokken geweest bij verschillende nationale activiteiten.

De afgelopen jaren heb ik ook professioneel gewerkt met spel. Om mensen iets te leren zoals een escaperoom voor bedrijfshulpverleners, gedrag zichtbaar te maken met ervarend leren of mensen te prikkelen om meer uit spelvormen te halen middels een activiteitenbus. Ook binnen Scouting Limburg probeer ik spel en creativiteit zoveel mogelijk in te zetten in de projecten waar ik mee bezig ben.

Momenteel zijn dat de projecten “Meer met minder capaciteit vrijwilligers” en “Jongeren binden aan Limburg”. Het eerste project is echt gericht op Scouting Limburg en dan specifiek op het werkveld ontwikkeling. We merken allemaal dat de vrijwilligers langzaam veranderen. Mensen zijn steeds breder georiënteerd en besteden hun vrijetijd aan meer dan 1 hobby. Dit kan gevolgen hebben voor het aantal beschikbare vrijwilligers voor Scouting Limburg. Hoewel we momenteel alle trainingen en workshops kunnen invullen is het belangrijk dat dit in de toekomst zo blijft. Hiervoor zullen we dus goed moeten bekijken hoe we vrijwilligers werven en aan ons binden.

Het project “Jongeren binden aan Limburg” is juist op de groepen gericht. Er zijn heel veel redenen waarom jongeren besluiten om tijdens of na hun studie in Limburg te blijven. Natuurlijk is hetgeen waar we als Scouting invloed op hebben slechts beperkt. Een van de dingen waar we wel invloed op kunnen hebben is de binding met hun groep. Door actief te werken aan verbinding tussen jongeren en hun Scoutinggroep hopen we een steentje bij te kunnen dragen om de jeugd voor Limburg te behouden. De bedoeling is dat groepen met enerzijds tips voor het bestuur en anderzijds bruikbare spelvormen hier zelf mee aan de slag kunnen gaan.
2 verschillende projecten dus waar ook weer een overlap in zit. Ook groepen hebben te maken met veranderende vrijwilligers. Door jongeren te binden blijven deze als
vrijwilliger actief binnen de groep.

Ik hoop jullie snel een keer persoonlijk te ontmoeten!