5 mei 2023 – 7 mei 2023 hele dag
2023-05-05T00:00:00+02:00
2023-05-08T00:00:00+02:00
Je eigen gebouw

In heel het land worden op of rond 5 mei Vrijheidsmaaltijden georganiseerd. Klein, groot, met lokale lekkernijen of culinaire hoogstandjes. De maaltijden zijn er in alle vormen en maten. De kern van de Vrijheidsmaaltijd is een bijzondere ontmoeting aan de eettafel, waarbij de gasten over vrijheid en onvrijheid spreken: thema’s waar je niet dagelijks bij stilstaat en waar je bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht aan kan geven.

Enkele voorbeelden hoe je dit kunt organiseren:

• VERBIND DE BUURT

Nodig buurtgenoten uit om aan te schuiven en elkaar te leren kennen tijdens een gesprek over vrijheid. Dit kan buiten aan grote tafels maar ook binnen.

• SOEP BUITEN JE BUBBEL

Nodig de gasten uit om aan tafel te gaan met mensen die ze normaal niet tegenkomen. Bijvoorbeeld ouderen met jongeren, vluchtelingen of mensen uit verschillende buurten.

• POTLUCK

Nodig mensen uit om hun eigen gerechten mee te nemen naar de Vrijheidsmaaltijd. De gasten zitten aan een lange tafel. Het zelf meegebrachte gerecht is het toegangsbewijs. Zo wordt de maaltijd echt gedeeld. Misschien is het iemands lievelingsgerecht, een familierecept of een gerecht met een bijzondere herinnering.

Vrijheidssoep

Samen met de Koepel voor Veteranen- en Geüniformeerden Organisaties stellen wij gratis soep ter beschikking voor jouw groep. Chef en kookboekenschrijver Nadia Zerouali maakte vorig jaar het recept voor de Vrijheidssoep en dit jaar is het London Loy die de eer had de soep te maken: een makkelijke en smaakvolle soep die perfect is om met anderen te delen en het gesprek over vrijheid op gang te brengen. Het recept is te vinden op www.4en5mei.nl. Je kunt de maaltijd aanvullen met bijvoorbeeld allerhande andere lekkernijen uit andere culturen.

Doe ook mee!

Je kunt als vrijwilligersorganisatie meedoen aan deze activiteit! Rond 5 mei 2023 (het hoeft niet per se deze dag te zijn) organiseer je een maaltijd met als thema ‘vrijheid’. Tijdens deze activiteit gaan mensen in groepjes met elkaar in gesprek onder het genot van een kom Vrijheidssoep. Deze soep kun je kosteloos bij ons bestellen. Om het gesprek op gang te helpen is bij elke groep een gespreksleider aanwezig en kunnen gesprekskaarten met vragen worden gebruikt. Deze kun je downloaden vanaf de website van 4 en 5 mei.

• Vraag op tijd een gratis maaltijdsoep aan via info@scoutinglimburg.nl

• Nodig mensen uit die (nog) geen binding hebben met elkaar;

• Betrek andere verenigingen, de vluchtelingenopvang of het buurthuis;

• Vraag aan de gemeente of zij ook een rol in het programma willen spelen;

• Vraag mensen of zij de maaltijd willen aanvullen met lekkernijen uit andere culturen.

Meer informatie vind je op www.4en5mei.nl. Klik onder Vieren op Vrijheidsmaaltijden.

Andere interessante activiteiten