24 mei 2023 @ 13:00 – 17:00
2023-05-24T17:00:00+02:00
Sittard

TRAININGSTRAJECT ‘BESTUREN 2.0’

Als bestuurder van een vrijwilligersorganisatie heb je een eervolle, maar complexe taak. Je vereniging staat midden in de samenleving en heeft constant te maken met allerlei ontwikkelingen: subsidies worden minder vanzelfsprekend, leden gedragen zich individualistischer en communicatie verloopt vaker via social media. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Als bestuur ben je een belangrijke spil in je organisatie om een goede balans te vinden tussen het doel van een organisatie, de inzet van vrijwilligers en de maatschappelijke ontwikkelingen van vandaag en morgen. Dit vraagt om de juiste kennis, vaardigheden en interventies van het bestuur.

Met het trainingstraject ‘Besturen 2.0’ krijg je als bestuurder de gelegenheid je persoonlijk te ontwikkelen. Door informatie, kennisuitwisseling, een netwerk en inzichten die je direct kunt toepassen in je groep helpen we je om jouw organisatie effectiever te besturen. De kracht van dit traject is dat verschillende deelnemers met elkaar in gesprek gaan over de verschillende zienswijzen, overwegingen en voorkeuren. Wij vertellen niet wat besturen moeten doen, maar faciliteren inhoudelijke discussies en nieuwe invalshoeken om tot een besluit te komen.

Het traject bestaat uit 4 bijeenkomsten en tussenliggende thuisopdrachten. De inhoud is opgebouwd rondom de vier centrale thema’s: besturen met impact, focus op strategie, structuur van de groep en groepscultuur.

Wat levert het op:

• Versterk je bestuurskracht.

• Verrijk je kennis van besturen.

• Verdiep je visie op je bestuur en organisatie.

• Laat je uitdagen door jezelf de spiegel voor te houden.

Vier avonden is niet niks, daar zijn we ons bewust van. We zijn ervan overtuigd en gaan ons best doen dat je die tijd uiteindelijk terugverdient. Doordat je nóg effectiever gaat besturen. Met plezier gaan we de uitdaging aan om deze training te verzorgen.

• Wanneer:
    bijeenkomst 1; wo. 01 maart ’23
    bijeenkomst 2; wo. 22 maart ’23
    bijeenkomst 3; wo. 12 april ’23
    bijeenkomst 4; wo. 24 mei ’23
    Al de bijeenkomsten starten om 19.30uur en duren tot uiterlijk 22.15uur.
  • Waar:
    In Sittard. Afhankelijk van de groepsgrootte bij ons of bij een van de groepen in de gemeente Sittard-Geleen.
  • Voor:
    Het trainingstraject besturen 2.0 is bedoeld voor bestuurders van scoutinggroepen of -regio’s. Voor de grootste impact in de groep/regio hopen we op minimaal 2 en maximaal 3 bestuurders van één groep.
  • Door:
    Tijdens dit traject word je begeleid door:
    Lisa Wolters, Frank Defesche, Marcel de Jong en Gerard Habercorn.
  • Deelnemen:
    Inschrijven kan van augustus tot uiterlijk 16 februari 2023 via DIT inschrijfformulier op Scouts Online.